Verkeersregels in Amerika 28-08-2013 15:29:52

Autorijden in Amerika is een andere ervaring dan autorijden in Nederland. De wegen zijn breder, net als de auto's; er rijden in de VS meer auto's rond dan hier, maar daar zijn de wegen daar (in tegenstelling tot hier) op berekend.



Maximumsnelheid

Op stedelijke wegen mag u over het algemeen niet harder dan 25-45 mijl per uur (40-70 km/u); op snelwegen loopt de toegestane snelheid uiteen van een maximum van 60 tot 75 mijl per uur (96-120 km/u). Hoewel veel Amerikanen mij hebben bezweerd dat op highways snelheden van 10 mijl per uur boven de maximumsnelheid door de politie getolereerd worden, raad ik u absoluut af harder dan toegestaan te rijden. De reden is, dat diezelfde Amerikanen continu over hun schouder zaten te kijken of er geen politiewagen in zicht was.

Vooral als toerist kunt u in de VS beter niet harder rijden dan toegestaan. De politie treed hard op tegen snelheidsovertreders, en er rijdt in de VS bijzonder veel politie rond.


Highways en Interstates

Amerikaanse snelwegen ('highways' of 'Interstates') zijn in stedelijke gebieden vaak zeer breed: vier- tot zesbaans in elke richting is normaal. In de VS geldt daarom de regel 'keep your lane', ofwel blijf in uw rijstrook. Dat betekent dat u niet zoals in Nederland alleen voor het inhalen naar links mag gaan; u mag ook links blijven rijden, zolang u geen anderen hindert.


U kunt in de VS ook rechts inhalen en ingehaald worden, iets waar u zeer goed op bedacht moet zijn. Kijkt u dus altijd goed links en rechts voordat u van rijbaan wisselt. Als het verplicht is rechts te blijven rijden, staat dit duidelijk aangegeven door een bord met opschrift 'keep right except to pass'. Op wegen met dit bord mag u alleen naar links als u wilt inhalen, en moet u zoveel mogelijk rechts blijven rijden.

De borden boven en naast de snelweg geven duidelijk aan waar u heen moet. Buiten stedelijke gebieden geven de borden dezelfde informatie als in Nederland, maar binnen stedelijke gebieden werkt het bordensysteem vaak iets anders dan hier.

Veel middelgrote en grote Amerikaanse steden hebben één of meerdere rondwegen rond en door de stad, en op die rondwegen zijn dan meerdere afslagen te vinden. Meestal wordt dan aangegeven op welke grote straat de volgende afslag uitkomt, bijv. "5th Street" of "Newburg Road". Ook worden belangrijke gebouwen langs de route vermeld, bijv. musea, overheidsgebouwen, en scholen/universiteiten.

Dit systeem werkt goed maar is in sommige gevallen wat gecompliceerd als u niet bekend bent met de stad; bepaal dus van tevoren exact welke afslag u moet hebben. Dit is zeer eenvoudig, want elke afslag in de VS is genummerd.

Als u in een bepaalde richting wilt gaan maar niet exact weet welke rondweg in die richting leidt, is er nog een ander handig foefje dat u kunt gebruiken. Een normale highway heeft twee nummers (bijv. I-65), maar aftakkende rondwegen hebben drie nummers (bijv. I-265). Het eerste getal van dat nummer geeft dan aan hoe de snelweg loopt: even als de snelweg dwars door de stad loopt of als hij eromheen gaat; oneven als de snelweg de stad ingaat en daar doodloopt.

Daarnaast hebben snelwegen die noord-zuid lopen oneven nummers (bijv. I-5) en highways die oost-west lopen even nummers (bijv. I-64).

Een snelweg loopt uiteraard in twee richtingen. Daarom staat er bij veel snelwegopritten (en ook op de snelweg zelf) vaak een windrichting aangegeven: North, South, East, West. Als u weet in welke richting u moet gaan, is de juiste oprit kiezen op deze manier dan ook vrij makkelijk, bijv. "I-5 South".

Overigens nog een laatste tip: als uw afslag op de snelweg nog minder dan halve mijl weg is, gaat u dan vast rechts rijden. Afslagen zijn niet zoals in Nederland voorzien van lange uitvoegstroken, maar duiken vrij abrupt op. U mag dan ook op de snelweg zelf al enigszins afremmen, al is dat vaak niet nodig en moet u absoluut niet plotseling op de rem gaan staan. Hieronder meer informatie over op- en afritten in Amerika.


Op- en afritten op Amerikaanse snelwegen

Afritten ("exits") op Amerikaanse snelwegen worden, in tegenstelling tot wat we gewend zijn, vaak slechts één of twee keer op een bord aangegeven. Vaak staat er één mijl voor de afrit een bord en vervolgens pas weer op het moment dat de afrit opduikt. Dus niet drie herhalingen, zoals in Nederland.

Ook hebben op- en afritten vaak geen lange in- en uitvoegstroken. Per staat verschilt dit, maar in veel gevallen rijdt u direct van de snelweg de afrit op (en direct van de oprit de snelweg op), zonder dat daar een lange strook voor beschikbaar is. Het is dus belangrijk om al vroeg te kijken of u kunt invoegen en het gebeurt af en toe dat Amerikaanse auto's op een oprit stoppen omdat invoegen vrijwel onmogelijk is.

Bij een afrit van een snelweg staat vaak aangegeven wat de aanbevolen maximumsnelheid op die afrit ("ramp") is.


Als u al op de snelweg rijdt, bent u in veel staten verplicht om bij opritten naar de linkerbaan te gaan om het invoegende verkeer de ruimte te geven. Dit is dus anders dan in Nederland en België.

De nummers van afritten geven in de Verenigde Staten van Amerika de afstand van de staatslijn weer. Bij afrit 25 bent u dus 25 mijl van de staatslijn en als u er bij afrit 40 afmoet, moet u nog 15 mijl (40-25=15) rijden.

In de VS komt het nogal eens voor dat afritten aan de linkerkant van de snelweg zitten. In zo'n geval staat het afritnummer aan de linkerkant van het bord en vaak wordt er ook aangegeven dat het een "left exit" betreft.


Kruisingen

Op Amerikaanse kruisingen mag u in de meeste gevallen rechtsafslaan, ook als het verkeerslicht op rood staat. Als u niet rechtsaf mag slaan, staat dit expliciet aangegeven door een bord met de woorden 'no turn on red'.

U moet hier echter wel enkele regels bij inachtnemen: u moet altijd stoppen voordat u afslaat bij rood licht en u moet uzelf ervan overtuigen dat er geen ander verkeer de straat inrijdt. Bovendien mag u geen voetgangers hinderen bij het oversteken. De beste raad: laat u niet haasten bij het afslaan bij rood licht.

Op een kruising zonder verkeerslichten en zonder stopborden heeft het verkeer op de doorgaande weg voorrang.

Verkeerslichten die rood knipperen dient u als stopbord te herkennen; zie de volgende paragraaf voor meer informatie.


Stopborden in Amerika

Op gelijkwaardige kruisingen zonder verkeerslicht staan vaak stopborden in elke richting. Dit betekent dat al het verkeer, uit welke richting dan ook, moet stoppen, waarna een systeem in werking treed dat het verkeer heel handig regelt: degene die als eerste aankwam bij de kruising, mag als eerste doorrijden, daarna de tweede, enzovoorts.

Als u tegelijk met iemand anders bij een kruising met een stopbord aankomt, heeft het verkeer van rechts voorrang. In de praktijk zal er echter vaak gebaard worden en zult u merken dat u vaak toch voorgelaten wordt.

U kunt het beste altijd stoppen bij een stopbord, ook al is er nergens anders verkeer te bekennen. Stopborden zijn namelijk een geliefde politieval, die u - vooral in kleinere dorpen - maar al te graag een bon voor niet stoppen geven.

Als verkeerslichten niet werken, knipperen ze in Amerika vaak rood. In dat geval dient u de kruising te beschouwen als een kruising met stopborden in alle richtingen en zijn bovenstaande regels van toepassing.


Kinderen, schoolbussen en voetgangers

In Amerika liggen de scholen vaak behoorlijk ver van de woonwijken af zodat veel kleine kinderen met een schoolbus moeten rijden. Deze schoolbussen zijn altijd knalgeel en herkenbaar aan het opschrift 'school bus'.

Amerikanen zijn erg zuinig op hun kinderen en als u een kind door onoplettendheid zwaar letsel bezorgd kunt u een zeer strenge straf tegemoet zien: miljoenen schadevergoeding en soms zelfs jarenlange gevangenis.

U bent dan ook verplicht te stoppen als de schoolbus stopt en zijn rode knipperlichten aanzet, ongeacht uit welke richting u komt. Rij een gestopte schoolbus nooit voorbij; in veel gevallen moeten de kinderen de straat oversteken om hun school te bereiken.

In de meeste staten mag u wel doorrijden als de schoolbus stopt op een weg die met een middenberm gescheiden is, zolang de schoolbus aan de andere kant van de scheiding gestopt is. Vergewis uzelf echter van de regels voordat u de betreffende staat bezoekt.

Kijk goed naar wat het andere verkeer doet bij een gestopte schoolbus. Als u niet zeker weet wat te doen, kunt u het beste gewoon stoppen.

Hoewel voetgangers in het algemeen in de VS niet zoveel voorkomen als hier, hebben ze in veel gevallen wel de 'right of way', voorrang dus. Let goed op wat de borden aangeven en neem geen risico. Net als bij kinderen wordt het aanrijden van voetgangers als u schuld hebt in de VS zwaar bestraft.


De middelste baan

Meestal zien Amerikaanse wegen er hetzelfde uit als Nederlandse, zij het dat ze een stuk breder zijn en ook binnen de bebouwde kom behoorlijk vaak twee- of zelfs driebaans. Er is echter soms een middelste baan die aan beide kanten door gele strepen is omgeven en die voor ons Nederlanders erg vreemd werkt.

Deze middelste baan ("center left turn lane") is bedoeld om af te slaan naar links zonder het achteroprijdende verkeer te hinderen, of om in te voegen zonder het verkeer te hinderen. De middelste baan (er is er altijd maar één) kan echter door auto's uit beide richtingen gebruikt worden, wat voor ons Nederlanders en Belgen een nogal angstige gedachte kan zijn.


De gedachte achter die gescheiden middelste baan is, dat u bij het afslaan kan remmen zonder het andere verkeer te hinderen; en bij het invoegen vanuit een zijweg alleen naar links hoeft te kijken, waarna u de middelste baan oprijdt, en alleen naar rechts hoeft te kijken om in te voegen.

De regel is simpel: gebruik de middelste baan (als die door gele lijnen gescheiden is van de rest van de weg) nooit om in te halen, alleen om af te slaan en in te voegen. Houdt daarbij uw ogen open voor verkeer uit de tegenovergestelde richting.


Alcohol en auto's

Tenslotte nog een tip betreffende alcohol en rijden: doe dit nooit. Laat ook nooit flessen of blikjes in de auto slingeren maar doe deze in de achterbak.

Als u met een groep mensen op pad gaat, wijs dan een zg. 'designated driver' aan, dat is iemand die de auto bestuurt en niet drinkt. Als u dronken achter het stuur zit en gesnapt wordt door de politie eindigt dat vaak al met een nachtje cel en een fikse boete, maar als u met alcohol op achter het stuur zit en een aanrijding veroorzaakt kunt u, afhankelijk van de gevolgen van het ongeval, jarenlang de cel in verdwijnen.